منتدى تكنولوجيا التعليم


هذا المنتدى لتبادل الآراء والمقترحات بين طـلاب الدراسـات العـليا - تكنــولوجيـا التعليــم بكلية التربية - جامعة طنطا
 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
المواضيع الأخيرة
» تطور التكنولوجيا في التعليم
السبت ديسمبر 06, 2014 9:52 pm من طرف kadaajmal

» المنهج التكنولوجي
السبت يونيو 28, 2014 10:26 pm من طرف zannobia

» موقع مميز في تكنولوجيا التعليم
الثلاثاء أبريل 22, 2014 12:47 am من طرف تركي

» اتعلم وانت فى بيتك
الأربعاء يوليو 03, 2013 5:51 pm من طرف محمدطارق

» لو من احلامك انك تتعلم تصميم المواقع والجرافيك
الخميس يونيو 06, 2013 4:19 pm من طرف محمدطارق

» ملخص مفاهيم المنهج الوصفي والاستبانة
الجمعة مايو 24, 2013 4:03 pm من طرف حاتم الريفى

» دورة تصميم المواقع الأليكترونيه
السبت أبريل 20, 2013 3:16 pm من طرف محمدطارق

» تقدم أكاديمية سموحه أفكار مشاريع نبني بها مستقبل أفضل ونقضي علي البطاله
السبت أبريل 20, 2013 3:13 pm من طرف محمدطارق

» محاضرات الاحصاء
السبت نوفمبر 10, 2012 3:44 am من طرف حاتم الريفى

» سااعدوني لو سمحتو
الأحد أكتوبر 28, 2012 1:00 pm من طرف Hesham

بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
عبير عبدالفتاح
 
safa omar
 
Hesham
 
هبة محمد
 
شيري
 
nada
 
ABDALLA WAGDY
 
mido_elmasry
 
زينب على عز
 
أروى
 

شاطر | 
 

 امتحان للدكتور الفار

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مروة ربيع



عدد الرسائل : 94
تاريخ التسجيل : 21/12/2008

مُساهمةموضوع: امتحان للدكتور الفار   الإثنين يونيو 29, 2009 9:57 am

قام أحد الباحثين بإعداد دراسة بعنوان "" فعالية موقع تعليمى على صفحات الويب على التحصيل و الاتجاة نحو
الرياضيات
لدى طلاب الصف الاول الثانوى وعلاقة ذلك بالخلفية العلمية للطالب والأسلوب
المعرفى
و القدرة الابتكارية""
إقرأ هذا العنوان ثم أجب عن الأسئلة الآتية

1. حدد متغيرات هذه الدراسة و نوعها موضحا الفروق الجوهرية بين أنواع المتغيرات
2. أذكر ما ينبغى أن يكون عليه الدراسات السابقة لمجال هذه الدراسة
3. أكتب جميع صيغ الفروض الممكنة لهذه الدراسة
4. أكتب مصفوفة البيانات الخام لهذه الدراسة. ثم أذكر أفضل الأساليب الإحصائية لإختبار صحة الفروض
5-أفضل الأساليب الإحصائية لتصنيف بنود مقياس الخلفية العلمية ، ابعاد الاسلوب المعرفى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Hesham
Admin


عدد الرسائل : 225
الموقع : http://hesham-en.yoo7.com
تاريخ التسجيل : 11/06/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الإثنين يونيو 29, 2009 8:01 pm

السلام عليكم
ازيك استاذة مروة
بجد ألف سلامة ليكي
الزملاء وأعضاء المنتدى وكمان المنتدى بيتمنولك الشفاء العاجل
------------------------------------------
كان بس عندي سؤال محيرني لو مش هيزعجك ممكن تجاوبي عليه
هل الامتحان ده اللي حضرتك عرضتيه هو امتحان فعلي بنفس الأسئلة لدكتور إبراهيم ولا في أسئلة اتغيرت ، ولو هو امتحان فعلي ممكن أعرف هو امتحان سنة كام ودور أول ولا تاني
ولو كان امتحان فعلي فالمطلوب الأخير ( الخامس ) بيقول أفضل الأساليب الإحصائية لتصنيف بنود مقياس الخلفية العلمية إلى أبعاد وكذلك الأسلوب المعرفي . فهل المتغيرات التصنيفية التي لا يمكن معالجتها ولا يمكن قياسها لإنها غير متصلة نستخدم لها مقياس لقياسها مثل مقياس الخلفية العلمية ومقياس الأسلوب المعرفي ؟
ده ممكن في حالة واحدة وهي لو لغينا تصنيفاتها وخليناها متغير تابع في العنوان . والعنوان المعطي هي مكتوبه فيه على إنها متغيرات تصنيفية مش تابعة . يعني مينفعش نحدد لها أداة علشان نقيسها بيها زي المقياس لإن ده للمتغيرات التابعة فقط
والله أعلم

_________________
Hesham Saeed
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://hesham-en.yoo7.com
غادة عسكر



عدد الرسائل : 99
تاريخ التسجيل : 08/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الإثنين يونيو 29, 2009 8:21 pm

هو الأساليب الإحصائية لتصنيف بنود مقياس يعنى إيه ؟؟؟
لو كان المطلوب هو إننا هنقسمها إلى إختيارت تبعا لمقياس ليكرت
يبقى كده مفيش مشكلة
و بالتالى تكون نتيجة إستخدام المقياس هو تصنيف الخلفية إلى ( عالى - متوسط - منخفض ) مثلا
و الإسلوب المعرفى إلى ( معتمد - غير معتمد ) مثلا
ولما نيجى نقسم العينة للتصنيفات دى هنقسمهم إزاى يبقى إحنا لازم نستخدم مقاييس علشان نحدد كل واحد خلفيته إيه و مقياس تانى علشان نحدد كل واحد إسلوبه المعرفى إيه و بعد كده نكون المجموعات
النقطة بتاعت ((الإسلوب الإحصائى لتصنيف بنود مقياس ))مش واضحة عندى خالص يعنى نقول إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جزاكى الله خيرا يا مروى على تفتيحك فى الأسئلة و ألف سلامة عليكى شفاك الله و عافاك
وجزاك الله خيرا أستاذ هشام على مناقشتك للجزء ده

_________________


عدل سابقا من قبل غادة عسكر في الثلاثاء يونيو 30, 2009 11:07 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://ghd73.blogspot.com
safa omar



عدد الرسائل : 334
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 10/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الإثنين يونيو 29, 2009 9:38 pm

مش مهم الامتحان ولا اى حاجه
الف سلامه عليكي يا مروه
مالك يا قمر
اول مره اعرف انك تعبانه دلوقت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://heshamtech.yoo7.com/
مروة ربيع



عدد الرسائل : 94
تاريخ التسجيل : 21/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الإثنين يونيو 29, 2009 10:14 pm

بجد ياجماعة متشكرة على كلامكم الجميل دا بس انا بجد محتاجة دعواتكم علشان اعدى الايام دى واعرف ادخل الامتحان بالنسبة لسوال الاستاذ هشام دا فعلا امتحان تقريبا 2006 لان الورقة الى معايا مش ظاهر اوى واخر حاجة خظا فى الكتابة لانة مش انا الى كتبت دا اخويا الضغير فدى غلطة مطبعية ياجماعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
زينب على عز



عدد الرسائل : 143
تاريخ التسجيل : 09/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الإثنين يونيو 29, 2009 11:22 pm

جزاكى الله كل خير يا مروة وشفاكى الله وعافاكى يا جماعة كلكم ادعوا لمروة بالشفاء حصلت لها حادثة وايدها اليمين فيها مشكلة ادعوا لها كلكم بالشفاء والعافية وان شاء الله كلنا ننتهى من الامتحانات على خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ABDALLA WAGDY



عدد الرسائل : 150
تاريخ التسجيل : 14/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الثلاثاء يونيو 30, 2009 12:37 am

السلام عليكم
لكم الدعاء بالشفاء العاجل وإن شاء الله طهور
ابدأ الاجابة
المتغيرات
1- المستقل : موقع تعليمى على صفحات الويب
2- التابع : * التحصيل
* الاتجاة
3- التصنيفية : * الخلفية العلمية
* الأسلوب المعرفى
* القدرة الابتكارية

المتغير المستقل : هو الذي يغير أو يؤثر في متغير أخر والذي تقوم عليه معالجة البحث

المتغير التابــــع : هو المتغير الذي يتم قياس تغيره والذي نلاحظ عليه أثر المتغير المستقل

المتغير المستقل والتابع هما اللذين يحكما موضوع البحث وفكرته
المتغير التصنيفي : هو يعتبر متغير مستقل لتصنيف المفهوم في فئات وهي لها أثر علي الدراسة ولكن ليس تتم عليها معالحة البحث الأساسي ولكن توضع في الأعتبار لضبط المعالجة الأصلية للبحث
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
شيري



عدد الرسائل : 195
تاريخ التسجيل : 06/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الأربعاء يوليو 01, 2009 7:00 pm

شفاكِ الله وعفاكِ يارب آمين ، أسال الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيكِ إن شاء الله وأنت والمسلمين
آآآآآآآآآآمين
شكراً كثيراً لكِ أ . مروة على هذا الامتحان ، جزاكِ الله خيراً ، وجعل الله هذا العمل فى ميزان حسناتكِ إن شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عبير عبدالفتاح



عدد الرسائل : 364
تاريخ التسجيل : 15/12/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الخميس يوليو 02, 2009 3:26 am

الف سلامه عليكى يامروة وان شاء الله تقومى بالسلامه انا لسه عارفه حالا ان شاء الله ربنا يشفيكى وتعدى الامتحانات ع خير Smile
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
هبة محمد



عدد الرسائل : 211
تاريخ التسجيل : 06/09/2008

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الخميس يوليو 02, 2009 9:14 pm

الف سلامه عليكى يا جميل وربنا يشفيكى ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ABDALLA WAGDY



عدد الرسائل : 150
تاريخ التسجيل : 14/01/2009

مُساهمةموضوع: رد: امتحان للدكتور الفار   الجمعة يوليو 10, 2009 9:41 am

بارك الله فيكم هو ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
امتحان للدكتور الفار
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى تكنولوجيا التعليم  :: منتدى الدبلوم الخاص :: منتدي الدبلوم الخاص - قسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم :: منتدى المشاركة في حل أسئلة الامتحانات :: منهج البحث التجريبي-
انتقل الى: